Sola ALDRIG med lime i håret.

Det gjorde jag i Costa rica för att bleka håret som man gör med citron. Det är bara det att lime reagerar på ett annat sätt än vad citron gör i solen som jag förstått det. För jag har aldrig hört att citron gett någon sånthär.
Dagen efter började jag få utslag och det blev bara värre och värre.

Jag och Malin hade köpt lime och pressade det i håret när vi satt på stranden.
Eftersom att det rann på benen och droppade och hade sig, jag hade även på händerna när jag gjorde på malin och tog sedan på mina ben.
Lime i solen reagerar på något konstigt sätt och bränner huden.
Jag har inte googlat på detta ännu så jag vill inte säga att de ÄR si och de ÄR så.. Men såhär blev jag. Det kanske räcker?



Nu har märkena blivit tydligare, rödbrunlila och flagnar lite och blir rosa under.
Ungefär såhär ser alla märken ut nu:



Märkena är på ryggen, benen, magen, lite på foten, vaden, armen, händerna.
Läkaren jag träffade på hudmottagningen på SÖS hade sett dethär innan så jag hade tur. Hon behövde inte svar på många frågor innan hon konstaterade att det var just lime.

Det värsta är att det finns en risk att det inte kommer försvinna helt. Och det kommer ta lång tid innan det blir bättre. Men jag är så glad att det inte är i mitt ansikte eller bröstkorg.

Tänk efter innan du får för dig att göra huskuren som ska vara ute i solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0